سقف شیبدار شمال تهران و طراحی کناف سقف شیبدار

سقف شیبدار شمال تهران و طراحی کناف سقف شیب دار

در این مقاله قصد داریم تمام نکات مربوط به طراحی کناف سقف شیب دار را برای شما توضیح دهیم.سقف شیب‌دار به سقف‌هایی گفته می‌شود که بین ۴۵ تا ۷۰ درصد شیب دارند. این سقف‌ها را بیشتر برای ساخت آلاچیق استفاده می‌کنند. سوله و فضاهای کارگاهی نیز، معمولا با سقف شیب‌دار طراحی می‌شود، اما امروزه از سقف شیب‌دار برای طراحی سردرب و نمای داخلی خانه‌ها و ویلاها استفاده می‌شود. این سقف ضمن زیبایی نمای خانه، فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر می‌کند و باعث صرفه‌جویی در استفاده از مصالح ساختمانی می‌شود.

البته طراحی کناف سقف شیب‌دار در زیبایی نمای داخلی و خارجی خانه، تاثیر بسیار زیادی دارد. سقف شیب دار باوجود زیبایی می‌تواند فضاهای کوچک را بسته و دلگیر کند و اگر طراحی کناف سقف شیب دار به درستی انجام نشود، نمای داخلی خانه، شما را خسته و دلزده می‌کند.طراحی کناف سقف شیب دار از ۲ جهت اهمیت دارد. یکی رنگ و دیگری طراحی فرم سقف شیب‌دار. البته نباید از نورپردازی سقف شیب‌دار هم غافل شد، چرا که در فضاهای رسمی مثل سالن سمینارها و فضاهای خانگی، نورپردازی سقف شیب‌دار کاملا متفاوت است.

کناف سقف شیب‌دار چیست؟

برای درک بهتر طراحی کناف سقف شیب‌دار، ابتدا باید بدانیم به چه سقفی کناف می‌گویند.

سقف کناف یا سقف کاذب، به نسل جدیدی از گچ گفته می‌شود که به صورت پنل‌های پیش ساخته در بازار موجود است. این گچ، وزن بسیار کمی دارد و در برابر زلزله مقاوم است. کناف اتصالاتی دارد که باعث بالاتر رفتن ایمنی می‌شود و سقف خانه را در برابر حرارت و رطوبت عایق می‌کند، این گچ رنگ‌پذیری بالایی دارد و به دلیل ساختارش که از پنل‌های پیش‌ساخته تشکیل شده، بسیار سریع اجرا می‌شود و تا ۷۵ درصد قابلیت بازیافت دارد. این کناف برای اولین بار در آلمان ساخته شده و در حال حاضر بهترین کناف برای کشور آلمان است.

گرچه در گذشته از مصالحی مانند چوب و سیمان و گچ برای ساخت سقف‌های شیب دار استفاده می‌شد، اما امروزه بنا به دلایلی که گفته شد، کناف بهترین گزینه برای طراحی سقف شیب‌دار است.

سقف شیبدار یا مانسارد

مانسارد سقف فرانسوی است و زادگاهش شهر فرانسه است.دلیل موفقیت مانسارد ترکیب زیبایی و عملکرد فوق العاده آن است.
در  مانسارد از تخته سنگ طبیعی استفاده میشود .
و همین باعث زیبایی قابل لمس آن میشود. این سقف دارای شیبی هست که باعث زهکشی باران هم میشود.

انواع سقف مانسارد

به این سقف های شیبدار در اصطلاح مانسارد گفته می شود.
مستقیم
محدب
مقعر
sشکل

مجری سقف شیبدار در ایران

حتما شما هم به شمال کشور سفر کرده اید در این منطقه به دلیل بارش زیاد باران، تمام خانه ها دارای سقف شیروانی است.
نوع ساخت و تنوع این سازه به اینگونه است که بعضی از آنها دارای فقط یک شیب است.
و از یک طرف شیب دارد.
بعضی آز آنها از دو طرف شیب دارند که این روش بسیار متداولتر است .در بعضی از ساختمانها بسته به طراحی آن دارای چندین شیب است که این شیبها در جهات مختلف هستند.
در عرف و در عموم، شیروانی به سقفی گفته میشود که حداقل شیب ۱۵ درجه و حداکثر آن ۷۰ درجه باشد ولی در استاندارد جهانی این شیب بین ۳۵ تا ۵۰ درجه در نظر گرفته شده است.

نکات مهم در طراحی کناف سقف شیب‌دار

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در طراحی کناف سقف شیب‌دار در نظر داشته باشید، دکوراسیون داخلی فضای خانه‌ی شماست. چرا که سقف شیب‌دار تقریبا عضو جدایی‌ناپذیر خانه است. رنگ و تم طراحی کناف سقف شیب‌دار باید متناسب با فضای کلی خانه باشد.

دومین نکته مساحت خانه است. سقف شیب دار با تمام زیبایی‌اش می‌تواند فضای داخلی خانه‌های کوچک را کوچک‌تر کند و طراحی کناف سقف شیب‌دار درباره خانه‌های کوچک اهمیت بیشتری دارد.

طراحی کناف سقف شیب دار

بهترین گزینه برای طراحی کناف سقف شیب‌دار خانه‌ها و فضاهای کوچک، رنگ‌های خنثی و طرح‌های مدرن و مینیمالی‌ست که در نهایت سادگی فضای خانه را روشن می‌کند و قابلیت هماهنگی با رنگ‌های مختلف را دارد و این یعنی دست شما برای طراحی اجزای دیگر خانه بازتر است. استفاده از تزئینات زیاد یا استفاده از چند رنگ مختلف در طراحی کناف سقف شیب‌دار برای خانه‌های کوچک به راحتی می‌تواند فضای خانه را شلوغ و خسته‌کننده کند. پیشنهاد ما این است که از طرح‌هایی با خطوط صاف و شکسته و زوایای تند استفاده کنید

طراحی کناف سقف شیب‌دار فقط برای تزئین سقف شیب‌دار خانه نیست. گاهی می‌توانید با استفاده از کناف، تمام یا بخشی از سقف شیب‌دار را پوشش دهید و نمای داخلی خانه را با سقف صاف طراحی کنید. در این صورت شما زیر سقف شیب‌دار، اتاق کوچکی خواهید داشت که به اتاق زیر شیروانی معروف است و می‌تواند به عنوان اتاق خواب، انباری یا سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرد.با اینکه کناف سقف شیب‌دار از گچ ساخته شده، اما شما می‌توانید در طراحی کناف سقف شیب‌دار از چوب هم استفاده کنید. می‌توانید از تیرهای سقف برای تزئین سقف شیب‌دار بهره ببرید یا با استفاده از تیرهای چوبی، فضایی روستیک به خانه بدهید.

در خانه‌ها یا فضاهای بزرگ، دست شما برای طراحی کناف سطح شیب‌دار بازتر است. کافی‌ست دکوراسیون مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و متناسب با دکوراسیون منزل، طرحی را انتخاب کنید که هم با انواع رنگ‌ها و تم‌ها ست شود و هم بدیع و خلاقانه باشد. از اجرای طرح‌های خلاقانه نترسید. گاهی اوقات طرحی که به نظر عجیب و غیر قابل اجرا می‌آید، بسیار زیباست و فضای خانه و محل کار شما را متفاوت می‌کند.

نکته بسیار مهمی که باید در مورد طراحی کناف سقف شیب‌دار در نظر داشته باشید، این است که طراحی سقف خانه با فضای عمومی و کاری متفاوت است. ممکن است طرحی که در یک فضای سمیناری بسیار زیباست، فضای خانه را شلوغ و دلگیر کند. در فضاهای کاری و عمومی به دلیل بزرگی فضا می‌توان از طرح‌های شلوغ و پیچیده و رنگ‌های تند نیز استفاده کرد. اما این طرح‌ها در فضای کوچک خانه یا دفترهای شخصی اصلا توصیه نمی‌شود. در نظر داشته باشید که با وجود هزینه اقتصادی طراحی کناف سقف شیب‌دار، باز هم پروسه طراحی، ساخت و اجرای این سقف زمان و هزینه می‌برد و باید طرحی را انتخاب کنید که بعدا پشیمان نشوید.

اگر می‌خواهید سقف شیب‌دار خانه و محل کار خود را به بهترین شکل طراحی کنید و فضایی کاملا خاص و منحصر به فرد داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم از یک متخصص برای طراحی کناف سقف شیب‌دار استفاده کنید. طراح، متناسب با سلیقه شما و پتانسیل فضای خانه یا محل کار، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهد کرد.

رنگ در طراحی کناف سقف شیب دار

پیش از آنکه درباره رنگ‌های مناسب برای طراحی کناف سقف شیب‌دار صحبت کنیم، لازم است درباره جنس رنگ نکاتی را بدانید، چرا که استفاده از رنگ نامناسب برای سقف شیب‌دار می‌تواند تمام تلاش شما در طراحی کناف سقف شیب‌دار را از بین ببرد. برای رنگ‌آمیزی کناف سقف شیب‌دار از سه نوع رنگ استفاده می‌شود

رنگ روغن؛ که براق و شفاف است و قابلیت شستشو دارد و به همین دلیل اغلب طراحان از این رنگ برای رنگ‌آمیزی کناف استفاده می‌کنند.

رنگ آکریلیک؛ این رنگ به سه شکل براق، نیمه براق و مات موجود است و قابلیت شستشو دارد. آکریلیک قابلیت کشسانی بالایی دارد و به مرور زمان ترک نمی‌خورد. این رنگ در برابر نور مقاوم است و نور مخفی کناف سقف شیب‌دار به آن آسیب نمی‌زند. نکته مهمی که رنگ آکریلیک را نسبت به رنگ روغن متمایز می‌کند، بوی بسیار کم این رنگ است و اینکه رنگ آکریلیک خیلی سریع خشک می‌شود.

رنگ پلاستیک؛ اغلب به دلیل هزینه‌های پایین رنگ پلاستیک، از این رنگ برای رنگ‌آمیزی کناف سقف شیب‌دار استفاده می‌شود. اما رنگ پلاستیک قابل شستشو نیست و در برابر نور و حرارت مقاومت ندارد و به مرور زمان از روی سطح کناف جدا می‌شود.

رنگ در طراحی کناف سقف شیب دار

رنگ مناسب برای طراحی کناف سقف شیب‌دار

برای انتخاب یک رنگ مناسب برای طراحی کناف سقف شیب‌دار، ابتدا باید بدانید کناف را برای کدام بخش خانه یا فضای کار می‌خواهید. فضایی که قرار است کناف در آن نصب شود کوچک است یا بزرگ و البته سلیقه خود شما نیز در انتخاب یک رنگ مناسب بسیار تاثیرگذار است.

رنگ کناف پذیرایی

اگر فضای پذیرایی شما کوچک است، پیشنهاد می‌کنم از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. رنگ‌هایی مثل خاکستری، کرمی و سفید، هم می‌توانند فضای خانه را دلبازتر کنند و هم برای انتخاب اجزای دیگر پذیرایی مانند مبلمان و پرده و فرش، دست شما را باز می‌گذارند.

در فضاهای بزرگ می‌توانید از دو رنگ برای طراحی کناف سقف شیب‌دار استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک پذیرایی مینیمالی و مدرن داشته باشید می‌توانید از یک رنگ روشن با حاشیه‌ای تیره استفاده کنید. برای طراحی فضاهای سلطنتی نیز می‌توانید از رنگ طلایی و طرح‌های خاص برای سقف استفاده کنید.

رنگ کناف اتاق خواب

مهم‌ترین نکات برای انتخاب رنگ مناسب برای کناف سقف شیب‌دار اتاق خواب، سلیقه‌ی شما در طراحی و رنگ‌آمیزی اتاق خواب و سن و جنسیت صاحب اتاق است.می‌توانید سقف اتاق را با رنگ اصلی اتاق رنگ‌آمیزی کنید. اما در نظر داشته باشید که رنگ سقف اتاق نباید خیلی تیره باشد و اگر می‌خواهید از رنگ تیره در اتاق استفاده کنید، رنگ روشن همان طیف رنگ را برای سقف به کار ببرید.همان طور که استفاده از رنگ‌های تند مثل قرمز، آرامش اتاق را برهم می‌زند، برای سقف شیب‌دار اتاق نیز بهتر است از رنگ‌های ملایم و آرام استفاده کنید.برای طراحی کناف سقف شیب‌دار اتاق کودکان می‌توانید از شابلون‌های مختلف استفاده کنید و سقفی طرح‌دار بسازید که متناسب با روحیات کودک باشد.

رنگ کناف آشپزخانه

رنگ کناف سقف آشپزخانه باید متناسب با رنگبندی دیوار و کابینت‌ها باشد. اگر آشپزخانه شما کوچک است پیشنهاد می‌کنم از رنگ‌های روشن استفاده کنید. اما اگر آشپزخانه‌ای بزرگ دارید، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر که دیرتر کثیف می‌شوند هم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود برای آشپزخانه حتما از رنگ آکریلیک یا روغن استفاده کنید که قابل شستشو باشد.

رنگ کناف سرویس بهداشتی

یکی از فضاهایی که کناف سقف شیب‌دار در طراحی‌اش کاربرد بسیار زیادی دارد، سرویس بهداشتی‌ست. طراحی کناف مناسب برای سقف سرویس بهداشتی می‌تواند در تهویه مناسب سرویس کمک کننده باشد. همچنین با استفاده از رنگ‌های ملایم و متناسب با رنگ‌بندی سرویس بهداشتی، می‌توانید فضایی زیبا در خانه خود داشته باشید.

رنگ کناف محیط‌ های بزرگ

در محیط‌های بزرگ مثل سالن‌های سمینار یا استخر و محیط‌های کاری مثل دفتر کار می‌توانید از طرح‌های شلوغ‌تر و رنگ‌های کمی تیره‌تر نیز استفاده کنید. طراحی کناف سقف شیب‌دار در چنین فضایی می‌تواند نشان دهنده کاربری فضای شما باشد. طراحی یک فضای رسمی و کاری باید مینیمالی و رسمی باشد، در حالی که فضای یک استخر می‌تواند متناسب با تفریح و شنا طراحی شود یا برای محیط‌های هنری، طراحی هنری مناسب‌تر است.

رنگ مناسب برای طراحی کناف سقف شیب‌دار

نورپردازی در طراحی کناف سقف شیب‌دار

یکی از مواردی که در طراحی کناف سقف شیب‌دار اهمیت زیادی دارد نورپردازی است. یک طراحی زیبا و منحصر به فرد با نورپردازی درست و کافی کامل می‌شود. نور می‌تواند زوایای پنهان طراحی کناف سقف شما را به خوبی نشان دهد. همچنین نور مخفی در سقف شیب‌دار، به نورپردازی ملایم‌تر و بهتر خانه و فضای کاری شما کمک می‌کند و حس خوبی به محیط می‌دهد.

اما نورپردازی در طراحی کناف سقف شیب‌دار اصولی دارد که اگر رعایت نشود می‌تواند زیبایی طراحی شما را بگیرد یا محیط خانه را خسته کننده و دلگیر کند.برای انتخاب یک نورپردازی مناسب در کناف سقف، مثل موارد دیگر ابتدا باید طراحی کلی خانه و فضای کارتان را در نظر بگیرید. برای فضاهای کوچک یا دکوراسیون‌های مینیمالی، خطوط صاف و شکسته، و نورپردازی ملایم و سفید بهتر است. در دکوراسیون‌های کلاسیک و سلطنتی می‌توانید اطراف فضای نورپردازی را با گچ بری یا رنگ یا طرح‌های متناسب، تزئین کنید.در مورد نورپردازی کناف سقف محیط‌های کاری در نظر داشته باشید که نور باید به اندازه کافی باشد.اگر روی میز کارکنان، نور کافی نیفتد، فضا تاریک می‌شود و خیلی زود چشم را خسته می‌کند.

با اینکه بهترین نور برای طراحی کناف سقف شیب‌دار، رنگ‌های ملایم و سفید است، اما شما می‌توانید متناسب با فضای کلی محیط، از رنگ‌های دیگر هم استفاده کنید و یا دو رنگ مختلف را باهم ترکیب کنید. اما مراقب باشید که استفاده از نورهای تند، فضا را تاریک می‌کند و برای طولانی مدت چندان مناسب نیست. شما می‌توانید بخش‌های کوچکی مثل راهروی خانه یا بخشی از فضاهای کاری مانند فضای کافه و رستوران را با نورپردازی تیره تزئین کنید.

شدت نور در نورپردازی کناف سقف شیب‌دار

شدت نور در کناف سقف شیب‌دار بستگی به کاربرد نور دارد. اگر می‌خواهید از نور مخفی برای روشن کردن فضا استفاده کنید، این نور باید سفید و به حد کافی باشد تا بتواند محیط را کاملا روشن کند. اما اگر می‌خواهید از نور مخفی به عنوان چراغ خواب استفاده کنید، می‌توانید نور سبز یا آبی ملایم را به کار ببرید و نیازی نیست که در تمام سقف شیب دار لاین نوری داشته باشید.همچنین متناسب با دکوراسیون فضای خانه یا محیط‌های عمومی می‌توانید از نور مخفی در سقف شیب‌دار برای تمرکز بر یک شی خاص مثل میز ناهار خوری یا کنفرانس استفاده کنید.

در نهایت توجه داشته باشید که طراحی کناف سقف شیب‌دار صرفا برای زیبایی محیط نیست. گرچه زیبایی مهم‌ترین فایده‌ی یک طراحی اصولی و درست است، اما کناف سقف شیب‌دار می‌تواند سقف خانه و محیط کار شما را در برابر حریق مقاوم کند و فضای مناسبی برای مخفی کردن تاسیسات و اتصالات برقی به وجود آورد.با استفاده از کناف‌های ضد آب در محیط‌هایی مثل سرویس بهداشتی و آشپزخانه، می‌توانید از دیوار اصلی خانه محافظت کنید. چرا که کناف سقف به راحتی قابل تعویض است اما سقف اصلی خانه را نمی‌توان تغییر داد.

قیمت سقف شیبدار

تقسیم بندی دیگری برای این طراحی وجود دارد که از قرار زیر است:

شیبدار سرد

در ساختار این سقف از عایق حرارتی استفاده نشده است . قیمت این سقفها بسیار مناسب است .

شیبدار گرم

در ساختار این سقف شیبدار از عایق حرارتی و الیاف مصنوعی استفاده خم یشود.
این سقفها از اتلاف انرژی گرمایی جلوگیری میکند.
این سقفها به نام سقف شیبدار گرم یا آکروتایل است که کیفیت بسیار بالایی دارد عایق حرارت و صدا می باشد و از همه مهمتر اینکه این سقفها غیر قابل اشتغال می باشد.

چرا سقف شیبدار

در مناطق باران خیز و پر بارش بهترین گزینه سقف شیبدار است.اگر شیب این سقفها استاندارد باشد و بدرستی محاسبه شود.در زمان بارش باران این سقفها تمامی آب باران را به ناودانها هدایت می کنند و این امر باعث آن میشود که آب باران مدت زمان بسیار کمی روی سقف بماند.و اسیب خیلی کمتری به ساختمان وارد شود. جالب است بدانید اگر این سقفها درست اجرا شود و شیب استاندارد و حساب شده داشته باشد به عنوان برف روب هم هست و در زمان بارش برف، برف روی سقف انباشته نمیشود و از روی سقف به سمت پایین سر میخورد.

با توجه به تاریخچه مانسارد ، لازم به ذکر است مانسارد صرفا مختص مناطق بارانی نیست به دلیل زیبایی و نمای بسیار زیبایی که به ساختمان میدهد در مناطق کویری و در دل کویر هم از این سقفها استفاده میشود.

هزینه طراحی کناف سقف شیب‌دار به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه طراحی کناف سقف شیب‌دار به عوامل مختلفی مانند ضخامت کناف، باکس‌های نورمخفی، دستمزد نصب‌کننده، مساحت سقف و قیمت مصالح مورد استفاده بستگی دارد. همچنین دستمزد طراح کناف متناسب با طراحی متفاوت است.

می‌توانیم کناف سقف شیب‌دار با خودمان نصب کنیم؟

اگر کناف شما طراحی ساده داشته باشد و شما با اصول کار آشنا باشید می‌توانید خودتان نصب را انجام بدهید. اما برای جلوگیری از بروز مشکلات و سریع انجام شدن کار پیشنهاد ما استفاده از افراد متخصص در این حوزه است.

آیا استفاده از کناف سقف خانه را کوتاه می‌کند؟

طراحی کناف سقف شیب‌دار متناسب با فضای خانه شما انجام می‌شود. اگر سقف خانه بلند نباشد، از طراحی‌های ساده و یک دست استفاده می‌شود که سقف خانه کوتاه نشود.

معایب استفاده از کناف چیست؟

از معایب استفاده از کناف می‌تواند به شکننده بودن کناف اشاره کرد. همچنین بعضی از کناف‌ها ضدآب نیستند و در برابر رطوبت خراب می‌شوند. البته یک تیم حرفه‌ای با اجرای درست کناف سقف می‌تواند این معایب را برطرف کند.

مزایای استفاده از کناف چیست؟

مهم‌ترین مزیت استفاده از کناف این است که اگر بشکند یا خراب شود به راحتی قابل ترمیم است. همچنین می‌توانید هر زمان که خواستید با کمک متخصصان، کناف خود را بردارید و کنافی جدید نصب کنید.