تفنگ میخکوب دستی

تفنگ میخکوب دستی

تفنگ میخکوب دستی یکی از ابزارهای کاربردی است که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کردند. بالا بردن سرعت کار، راحتی و بسیاری ویژگی‌های دیگر موجب شده تا این ابزار جایگزین گزینه‌های دستی و سنتی قدیمی شوند. ما در این مقاله به انواع این ابزار، اجزای آن، مزایا، نحوه استفاده و نکاتی ایمنی که در هنگام کارکردن با آن باید رعایت کنید، می‌پردازیم. اگر قصد خرید این تفنگ کاربردی را دارید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه میخکوب دستی

 تفنگ میخکوب دستی برای اولین بار توسط برند هیلتی آلمان در دهه ۹۰ میلادی طراحی و تولید شد. ظهور این ابزار در همان ابتدای تولید تحولی اساسی و مثبت در صنعت ساختمان سازی به وجود آورد. پس از آن برندهای دیگر مانند برند اسپیلت فرانسه شروع به کپی برداری کردند و دستگاه‌های خود را به بازار عرضه داشتند. اما برند هیلتی همچنان در صدر شرکت‌های دیگر قرار گرفته و تولید نمونه‌های دیگر از این تفنگ‌ها، همانند نمونه شارژی توانسته جایگاه خود را همچنان حفظ نماید.

تعریف تفنگ میخکوب دستی

تفنگ میخکوب ابزاری است که بست‌های میخ را با ایجاد یک چاشنی و نیرو به چوب یا مصالح دیگر می‌کوبد و وارد می‌کند. به عبارتی دیگر، تفنگ‌های میخکوب با داشتن سرعت، دوام و دقت بالا، میخ‌ها را با فشار یک ماشه شلیک می‌کنند، بدون خمیده شدن، شکستن یا تغییر حالت میخ.

در گذشته و البته هنوز هم از این ابزار در صنعت نجاری و چوب استفاده می‌شود. اما در حال حاضر کاربردی، راحت و ساده هستند که در همه جا و صنایع مختلف نیز برای ساخت، تعمیر و بازسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای تفنگ میخکوب دستی

با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات این ابزارآلات در صنایع متفاوتی از آنها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه، تفنگ میخکوب دستی می‌تواند ضخامت‌های مختلف میخ را به کار گیرد (از میخ‌هایی مانند سیم نازک تا میخ‌های چند میلی متری) در پروژه‌های متنوعی به کار گرفته می‌شوند. شناخت این کاربردها به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید تفنگ میخکوب از سازه کاران دکور بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب را داشته باشید.

 برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • نصب و اجرای کفپوش‌های خانگی
  • ساخت مبلمان
  • قاب بندی اطراف خانه
  • تعمیر یا نصب مصالح سقف
  • اتصال تورهای فلزی به مصالح مختلف
  • نصب دکوراسیون خانگی مانند کناف‌ها
  • اجرای سستم‌های برقی
  • اتصال ورق‌های فولادی نازک
  • و….

مزایای استفاده از تفنگ میخکوب دستی

این ابزارهای محبوب و کاربردی، مزایای زیادی دارند که موجب شده تا جایگزین روش‌های سنتی شوند و خریداران زیادی داشته باشند. برخی از مزایای تفنگ میخکوب دستی شامل موارد زیر هستند:

  • زمان اجرای کار با دستگاه میخکوب بسیار سریع است و در مدت زمان کوتاهی می‌توان پروژه‌های کاری را به پایان رساند. در واقع مهمترین ویژگی و مزیت این ابزارها سرعت بالای آنها است.
  • استفاده از تفنگ‌های میخکوب آسان بوده و نیازی به مهارت خاصی ندارند. در واقع با رعایت اصول ایمنی، هر کسی می‌تواند از این ابزار استفاده کند.
  • تفنگ میخکوب وزن زیادی ندارد و همین سبک بودن موجب شده تا از خسته شدن دست جلوگیری شود. از طرفی دیگر طراحی تفنگ میخکوب دستی به گونه‌ای است که به راحتی در دست جای می‌گیرد و شما می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
  • نگهداری این ابزار آسان است و کمتر مستعد خراب شدن است.
  • میخکوب‌ها همچنین از احتمال خرد شدن چوب جلوگیری می‌کنند. در واقع، به دلیل فشار زیاد، فضایی برای شکافتن سطح چوبی باقی نمی‌گذارند.
  • استفاده از میخکوب دستی برای کارهای ظریف بسیار مناسب است. به خصوص برای نصب قطعات بر روی مبلمان.

انواع میخکوب ها از نظر منبع انرژی

منبع انرژی تفنگ میخکوب دستی متفاوت است و به موارد زیر دسته ‌بندی می‌شود. در هر کدام از این ابزارها منبع انرژی باعث عمل احتراق شده و نیروی لازم برای پرتاب کردن میخ و وارد کردن آن به سطح را فراهم می‌کند.

میخکوب‌های برقی

نیروی الکتریسیته انرژی بالایی برای شلیک میخ‌ها بر روی سطح ایجاد می‌کند، به همین منظور است که در ابعاد کاری وسیع از میخکوب‌های برقی استفاده می‌کنند. این ابزارها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توان به تنظیم فاصله میخکوب و ایجاد ضربه عمیق‌تر اشاره کرد. با این تفاسیر، چنانچه شغل شما مربوط به کارهای ساخت و ساز است و نیاز به سرعت و ایمنی بالا دارید، میخکوب‌های برقی می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

میخکوب‌های شارژی

این مدل از تفنگ میخکوب دستی، به دلیل بی سیم و پیشرفته بودن محبوب هستند. این ابزارها یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ دارند که از طریق برق تغذیه می‌شوند. این میخکوب‌ها کاربردی آسان‌تر دارند و شما می‌توانید در هر جایی به خصوص در نصب پوشش سقف‌ها از آنها استفاده کنید. از طرفی قابلیت حمل و وزن سبک‌تر کارآیی این ابزار را بالا می‌برد.

میخکوب‌های بادی

این نوع از تفنگ میخکوب دستی با استفاده از فشار هوا نیروی لازم برای پرتاب و فشار وارده به میخ استفاده می‌کند. اغلب افراد تصور می‌کنند که وجود کمپرسور هوا، کارکردن با این ابزار دشوارتر می‌کند، در حالی که کاملا برعکس است. به کارگیری نیروی باد در این میخکوب باعث می‌شود تا انرژی زیادی مصرف نکنند و در نتیجه استهلاک بسیار پایینی دارند.

انواع تفنگ میخکوب دستی از نظر نوع میخ ها

در دستگاه تفنگ میخکوب دستی با توجه به نوع سطح و کاربرد مورد نظر شما از تفنگ‌های مختلف سازه کاران دکور استفاده می‌شود که برخی از آنها عبارت است از:

میخ نواری: این مدل از میخ‌ها دارای سر گرد هستند و به شکل نواری توسط یک مفتول سیمی به هم متصل می‌شوند. میخ‌های نواری به شکل دایره‌ای دور مرکز پیچیده شده و در خشاب تفنگ میخکوب دستی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که این میخ‌ها به سه صورت: نواری ساده، نواری، مته‌ای و نواری دنده‌ای عرضه می‌شوند.

میخ دو پایه: همان طور که از نامش مشخص است، این میخ‌ها دارای دو پایه است، همانند منگنه. اما پایه‌های بلندتری دارد و به صورت شانه‌ای است.

میخ پالت: این نوع از میخ‌ها معمولی و ساده هستند و مخصوص ماشین‌های پالت سازی درست می‌شوند. فقط شکل ساق آنها مطابق با نیاز مشتریان تغییر می‌کند. مانند میخ‌های دنده‌ای یا مته‌ای.

میخ شانه‌ای: این مدل از میخ‌ها را همانند نامشان به شکل شانه‌ای با استفاده از یک چسب ضعیف به یکدیگر می‌چسبانند و در دستگاه تفنگ میخکوب دستی قرار می‌دهند. چسب این میخ‌ها ضعیف بوده و به راحتی قابل جدا شدن هستند.

میخ تی ان: میخ گیج ۱۴ را که به صورت شانه‌ای عرضه می‌کنند، میخ تی ان می‌گویند.

میخ تی پو: میخ گیج ۱۶ را که به شکل شانه‌ای وارد بازار می‌شوند، میخ تی پو می‌گویند.

میخ اس کا: میخ گیج ۱۸ را به شکل شانه‌ای تولید می‌شود، میخ اس کا می‌گویند.

اجزای تفنگ‌های میخکوب

شناختن اجزای تفنگ میخکوب دستی به شما کمک می‌کند تا در هنگام استفاده با نحوه کار کردن آن بیشتر آشنا شوید.

ماشه تفنگ: با استفاده از ماشه و فشار دادن آن، میخ به سطح مورد نظر شما وارد خواهد شد.

لوله میخکوب: میخ از درون این لوله له بیرون شلیک می‌شود. در واقع لوله تفنگ برای ورود و خروج میخ است.

اهرم مسلح کردن تفنگ میخکوب دستی: از این اهرم برای گذاشتن میخ در داخل تفنگ استفاده می‌کنند. این بخش خاصیت آهنربایی دارد و میخ را مسلح می‌کند.

درجه تنظیم میزان شلیک: این بخش شدت فشار و حرکت میخ را مشخص خواهد کرد. اینکه تا چه میزان میخ‌ها فرو بروند.

نحوه استفاده از دستگاه میخکوب

دستگاه تفنگ میخکوب دستی که نصابان آن را با نام هیلتی می‌شناسند، از ابزارهای کاربردی است که این روزها در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه ساخت و عملکرد این دستگاه به حدی آسان است که تقریبا هر کسی می‌تواند بدون آموزش از آن استفاده کند. با این حال نحوه کار با این وسیله به صورت زیر می‌باشد:

مرحله ۱: نوار میخ‌ها را بارگذاری کنید

عینک ایمنی خود را بزنید، سپس تفنگ میخکوب دستی را با یک نوار میخ پر کنید. برای انجام این کار، نوار میخ را داخل خشاب تفنگ خود بکشید و کشش فنری را رها کنید.

مرحله ۲: تمرین میخکوبی

تفنگ را به منبع تغذیه آن (کمپرسور یا برق) وصل کنید. با تمرین شلیک میخ به یک تکه چوب ضایعاتی، حس تفنگ را پیدا کنید. نوک تفنگ میخکوب را در برابر سطح قرار دهید و مکانیسم ایمنی لغزش را تحت فشار قرار دهید. با این کار ماشه فعال خواهد شد و ایمنی ابزار غیر فعال. حالا برای میخ کوبیدن، ماشه را بکشید. اگر از تفنگ‌های میخ‌کوبی مجهز به ویژگی آتش ضربه‌ای استفاده کنید که پیشرفته‌تر هستند، هر بار که نوک آن با سطحی که ماشه از قبل کشیده شده است برخورد می‌کند، یک میخ شلیک می‌شود.

نکته: اگر از تفنگ پنوماتیک میخکوبی (میخکوب بادی) سازه کاران دکور استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از تفنگ میخکوبی، تنظیم کننده روی کمپرسور خود را طوری تنظیم کنید که با محدوده فشار هوا (معمولاً در کنار ابزار حک شده) مطابقت داشته باشد.

مرحله ۳: در صورت نیاز عمق میخ‌ها را تنظیم کنید

اگر تفنگ میخکوب دستی شما میخ ها را خیلی عمیق یا کم عمق وارد می‌کند، منبع برق را جدا کرده و با استفاده از قابلیت تنظیم عمق روی ابزار، عمق میخ را دوباره تنظیم کنید.

نحوه نگهداری از تفنگ میخکوب دستی

پس از هر بار استفاده، گرد و غبار و خاک تفنگ ناخن خود را تمیز کنید و آن را در جعبه خودش یا جعبه ابزار مناسب نگهداری کنید. برای میخکوب‌های بادی، در صورتی که دستورالعمل‌های سازنده مشخص شده است، از روغن ابزار پنوماتیک استفاده کنید. برای تفنگ‌های برقی میخکوبی، در صورت نیاز، خاک و گرد و غبار را از نقاط تماس پاک کنید. معمولا تفنگ‌های میخکوب ابزارهای محکم و دارای عمر طولانی هستند، بنابراین اگر با احتیاط از آنها استفاده کنید و فقط به صورت مورد نظر استفاده شوند، سال‌ها دوام خواهند داشت.

نکات ایمنی در کار با دستگاه میخکوب

در هنگام انجام کارهای فنی به خصوص تفنگ میخکوب دستی، بایستی یک سری نکات ایمنی را در نظر بگیرید و آنها را رعایت کنید. تا از خطرات و مشکلات احتمالی در هنگام کار کردن با دستگاه جلوگیری کنید. برخی از این نکات ایمنی شامل موارد زیر هستند:

نکته ۱: هنگام استفاده از تفنگ میخکوب دستی همیشه از عینک استفاده کنید

بسیار مهم است که هر زمان که تفنگ میخکوب روشن است، از عینک محافظ استفاده کنید. این کار از چشم‌ها و نیمه بالایی سر شما در صورت ایجاد خطر و نقص در دستگاه محافظت می‌کند؛ به عنوان مثال، یک تکه چوب خرد شده یا یک میخ ناشی از تفنگی که به کار گرفته نشده، می‌تواند به صورت شما پرتاب شود و موجب کور شدن یا خطرات دیگری را ایجاد کند.

 بنابراین از عینک‌های ایمنی استفاده کنید که برای محافظت از تفنگ میخکوب درجه بندی شده‌اند و مخصوص این کار هستند. در موارد نادری که به طور تصادفی اسلحه را به سمت صورت خود شلیک کنید، چشمان شما در امان خواهند بود.

نکته ۲: تمام مواد قابل احتراق را از اتاق خارج کنید

هر چیزی را که احتمال احتراق دارد، از اطرافتان دور کنید. ابزارهای برقی می‌توانند مقدار زیادی جرقه تولید کنند و خطرناک هستند. هر یک از آنها می‌تواند مواد قابل اشتعال را در یک لحظه روشن کند. پارچه‌های روغنی، کاغذ خشک، خاک اره و هر گونه مواد شیمیایی را قبل از شروع کار از محل کار خود دور کنید. در حین کار، اگر تکه‌هایی از سطح میخ‌کوبی‌تان جدا شد، آنها را پاک کنید، زیرا اغلب می‌توانند باعث آتش‌سوزی تصادفی نیز می‌شوند.

نکته ۳: تفنگ میخکوب را از دیگران دور نگه دارید

تفنگ میخکوب دستی را همیشه از مردم دور کنید، طوری که انگار سلاحی در دست دارید. تفنگ میخکوب در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند باعث آسیب جدی شود و در عین کاربردی بودن بسیار خطرناک است. فقط انگشت خود را روی ماشه قرار دهید و در لحظه‌ای که آماده میخ زدن به یک سطح هستید، ایمنی را خاموش کنید. زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، اسلحه را به سمت زمین بگیرید و در حین حرکت آن را از برق جدا کنید.

بیشتر آسیب‌های ناشی از این ابزار به دلیل حواس پرتی و رعایت نکردن نکات اولیه دست زدن به اسلحه ایجاد می‌شود. در حین کار اجازه ندهید دیگران مزاحم شما شوند تا احتمال ایجاد خطر را برای خود و آنها به حداقل برسانید.

نکته ۴: هنگام تمیز کردن یا انجام تعمیرات، تفنگ میخکوب را از برق بکشید

هنگام تمیز کردن تفنگ میخکوب یا انجام تعمیرات، همیشه آن را از برق جدا نگه دارید یا باتری را خارج کنید. این کار از آسیب جدی به شخص شما در صورت منفجر شدن اسلحه یا به دام افتادن انگشت شما جلوگیری می‌کند.

برخی از تعمیرات مستلزم اتصال کمپرسور هوا هستند، بنابراین راهنمای دستورالعمل خود را بررسی کنید تا از روش‌ها و نکات لازم اطلاع کسب کنید.

نکته ۵: از میخ‌های بدون زنگ زدگی استفاده کنید و نوارهای میخ آسیب دیده و خراب را دور بریزید

نوار میخ‌های مورد استفاده خود را قبل از قرار دادن آنها در تفنگ از نظر زنگ زدگی یا آسیب بررسی کنید؛ هرگز از نوار میخی که خم شده، زنگ زده یا آسیب دیده است استفاده نکنید.

زنگ زدگی، یکپارچگی میخ را تغییر می‌دهد و می‌تواند در تفنگ بشکند یا باعث گیر کردن آن شود. بنابراین می‌توانید میخ‌های آسیب دیده یا زنگ زده را در جعبه ابزار خود نگه دارید تا با چکش استفاده کنید یا بعداً دور بیندازید.

نکته ۶: محیط اطراف خود و سطح میخکوب را برای خطرات احتمالی بررسی کنید

سیم‌ها، لوله‌ها و سایر چیزهای پنهان در دیوار می‌توانند باعث اختلال در عملکرد تفنگ میخکوب دستی برند سازه کاران دکور شوند و شما ممکن است به خودتان ضربه بزنید یا لوله‌کشی را از بین ببرید. اگر به چیزی غیر از دیوار میخ می‌زنید، اطراف سطح را از نظر خطرات، به‌ویژه پشت آن بررسی کنید و بفهمید که قطعات فلزی ممکن است در کجا قرار بگیرند تا بدین وسیله از خطرات و مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

جمع بندی

آیا به دنبال نصب تزئینات، نجاری، وصل کردن قطعات و صفحات هستید؟ اگر به این صورت است، یک تفنگ میخکوب دستی می‌تواند سرعت کار شما را بیشتر و عملکردتان را هم بهبود بخشد. دیگر زمان استفاده از میخ و چکش تمام شده و این روزها وسایل جدید جای ابزارهای قدیمی را گرفته‌اند. شما می‌توانید با خرید و استفاده از این ابزار پروژه‌های کاری خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسانید و کار خود را سرعت ببخشید. اگر به دنبال این ابزار فوق‌العاده عالی و کاربردی هستید، ما در سازه کاران دکور بهترین نوع آن را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا از کار کردن لذت ببرید و خسته نشوید.

سوالات متداول

تفنگ میخکوب دستی چیست؟

این ابزار با استفاده از یک نیروی محرک که می‌تواند برق، باتری یا نیروی باد باشد، میخ‌ها را از دستگاه به سمت سطوح مورد نظر شلیک می‌کند تا عملکرد شما را تسریع ببخشد.

انواع میخکوب دستی کدامند؟

میخکوب‌ها به سه دسته شارژی، بادی و برقی دسته بندی می‌شوند.

کاربردهای دستگاه میخکوب در چه مکان‌هایی است؟

تقریبا در همه سطوح می‌تواند از این ابزار استفاده کرد. نجاری، اتصال ورقه‌های نازک فلزی، نصب سقف، پروژه‌های سیم کشی برق و….

مزایا استفاده از میخکوب دستی چیست؟

استفاده از این ابزار علاوه بر اینکه سرعت کار را بالا می‌برد، کیفیت عملکرد و اجرای آن را نیز بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از میخکوب دستی چه موارد ایمنی باید رعایت شود؟

حتما از عینک استفاده کنید. قبل از هر چیز محیط کار را از خطرات احتمالی بررسی کرده و در صورت استفاده نکردن از دستگاه آن را از برق بکشید.