اجرای کناف سقف پذیرایی

اجرای کناف سقف پذیرایی

اجرای کناف سقف پذیرایی توسط نیروهای ماهر و سریع صورت می گیرد که محبوبیت بسیار زیادی دارد. کناف یکی از مصالح ساختمانی پر متقاضی به شمار می رود و دارای انواع متنوعی است. شما می توانید با توجه به فاکتور هایی که در نظر می گیرد یک نوع کناف را برای اجرای سقف پذیرایی خود انتخاب کنید. کناف می ‌تواند ظاهر خاصی به خانه شما ببخشد و در عین حال ظاهر خود را در طولانی مدت حفظ کند. برای اجرای این پوشش بی شمار انتخاب خواهید داشت و در بازه قیمتی مختلفی به فروش می رسند.

کناف چه نوع مصالح ساختمانی است؟

در صورتی که قصد اجرای سقف کناف پذیرایی را داشته باشید ابتدا باید بدانید که کناف دقیقا چه چیزی است. کناف که به آن گچ تخته نیز می گویند، نوعی مصالح ساختمانی بوده که به شکل ورق هایی با ضخامت کم ساخته می شود. ساختار ورق کناف شامل یک لایه گچی بوده که از دو طرف با یک گلوله نازک مقوا پوشانده شده است. این مصالح ساختمانی کاربردهای متعددی دارند اما معمولاً برای دیوار و سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

پانل های متنوع کناف معمولاً از استحکام خوبی برخوردار هستند و می توان سال های متوالی از آن ها بهره برد. این ماده در صنعت ساخت و ساز خود را به خوبی ثابت کرده بنابراین اجرای سقف کناف پذیرایی بسیار رایج است. کار با آن ساده و راحت بوده و همچنین قیمت مقرون به صرفه ای دارد. پارامترهای ورق های گچ تخته می تواند متفاوت باشد، و خواص آن ها نیز متفاوت است.

برای تعیین نسبت مواد موجود در یک ورق کافی است جرم آن را ۱۰۰% در نظر بگیرید. در یک پانل کناف معمولاً، لایه گچ ۹۳٪ و لایه های مقوا ۶٪ را اشغال می کند. یک درصد باقیمانده به مواد با منشاء آلی و رطوبت اختصاص دارد. البته در پانل های مختلف ممکن است این درصد ها کمی متفاوت باشد. برای اجرای سقف کناف می توان از انواع این پانل ها استفاده کرد و می توان گفت دوام پانل ها تا حدود زیادی به ترکیبات مورد استفاده در ساخت آن ها بستگی خواهد داشت.

انواع کناف مناسب پذیرایی

برای اجرای سقف کاذب  و کناف انتخاب های بی شماری وجود دارد و این مصالح تنوع نسبتاً بالایی دارند. اگر شما می خواهید بهترین متریال را برای اجرای سقف انتخاب کنید اول نیاز است انواع این مصالح را بشناسید. بر همین مبنا اکنون برخی از محبوب ترین انواع کناف را که می توانید در قسمت پذیرایی از آن ها استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

کناف استاندارد

از کدام کناف برای سقف یک منطقه مسکونی بدون شرایط عملیاتی شدید استفاده می شود، پاسخ ساده است معمولی. کناف های استاندارد برای سقف در یک آپارتمان، خانه، اداره یا خانه جایگزین مناسب هستند. البته در صورتی که اگر دما و رطوبت در آنجا در همان سطح ثابت باقی بماند، از حد معمول تجاوز نکند یا کمتر از آن افت کند.

از نظر بصری، چنین ورق هایی به راحتی با رنگ خاکستری و علائم آبی متمایز می شوند. برای تولید کنندگان مختلف، اندازه کناف سقفی متفاوت بوده به عنوان مثال، ضخامت از ۶.۵ تا ۲۴ میلی متر متغیر است. اما ضخامت ایده آل برای اجرای کناف سقف پذیرایی از ۸ تا ۹.۵ میلی متر است.  یک گچ تخته سقفی نسبتاً نازک برای ساده کردن نصب و کاهش بار روی پایه انتخاب می شود و وزن کل ساختار تمام شده را سبک می کند.

کناف مقاوم در برابر آتش

کناف های مقاوم در برابر شعله را می توان به عنوان ماده تکمیل کننده سقف در نظر گرفت. ویژگی اصلی آن ها افزایش مقاومت در برابر آتش است، بنابراین انتخاب این ماده هنگام تزئین سقف در اتاق های خاص منطقی است. علاوه بر اجرای کناف سقف پذیرایی می توانید از آن ها در اتاق زیر شیروانی، کتابخانه ها، آرشیو، انبارها و غیره نیز استفاده کنید.

به عنوان وسیله ای برای افزایش سطح ایمنی در برابر آتش، یک کناف مقاوم در برابر آتش ایده آل است. پانل های این نوع کناف دارای سطح خاکستری مشخص با علائم قرمز یا صورتی هستند. برای ایجاد سقف نسوز، ضخامت کناف می تواند متفاوت باشد، اما برای کاهش وزن کل ساختار تمام شده، انتخاب ورق های مقاوم در برابر آتش با وزن کم بیشتر توصیه می شود.

کناف مقاوم در برابر آتش

کناف مقاوم در برابر رطوبت

کناف مقاوم در برابر رطوبت، بر خلاف معمولی یا مقاوم در برابر آتش، حاوی گرانول های سیلیکونی و اجزای ضد قارچی است که از رطوبت جلوگیری می کند. این محصول به شما امکان می دهد سقف را در حالت اولیه خود در طولانی مدت نگه دارید، حتی در شرایط افزایش رطوبت در اتاق ورق ها با مقوای آغشته پوشیده شده اند. برای افزایش خواص ورق، در قسمت جلویی آن علاوه بر این با مواد مقاوم در برابر رطوبت، از رنگ ضد آب، کاشی یا پانل های پی وی سی استفاده می شود.

درست مانند انواع قبلی، اندازه کناف برای سقف ضد آب می تواند از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد. برای تکمیل آشپزخانه، حمام و اتاق های دیگر چنین سقفی بهترین راه حل خواهد بود. به خصوص اگر در مناطقی زندگی می کنید که رطوبت هوا زیاد است اجرای این نوع پانل ها بیشتر به شما توصیه خواهد شد. شاید قیمت چنین محصولاتی کمی بالا باشد اما در برابر دوامی که دارند این قیمت چندان زیاد نیست.

شیوه محاسبه مصالح برای سقف کاذب

اشتباه اصلی مجری سقف کناف مبتدی این است که ابعاد اشتباهی را برای ورق های دیوار گچی انتخاب می کند. به همین دلیل درزهای زیادی تشکیل می شود و بعد از مدتی سقف زیبایی بصری خود را نسبتاً از دست می دهد. برای نصب صحیح سقف، استاد ماهر طول بهینه مواد را انتخاب کرده و طبق قوانین روی سطح قرار می دهد. به مبتدیان، توصیه می کنیم که نموداری از پروفیل های سقف را ترسیم کنید که بعداً روی آن دیوار خشک نصب می شود.

بهتر است این کار را در روی یک تکه کاغذ انجام دهید تا مقیاس مورد نظر انتخاب شود. با قرار دادن مواد به صورت گرافیکی می توانید ببینید که چه اندازه ای مورد نیاز است و هزینه خشک کن چقدر است. اگر زمانی برای چنین محاسباتی وجود نداشته باشد، پس از آن مواد به صورت تقریبی خریداری می شوند. به عنوان مثال، فرض بر این است که اگر سقف ۲۸۰ سانتی متر باشد، بهترین گزینه استفاده از ورق ۳۰۰ سانتی متری است.

در این مواقع اشتباه بوده که ۲۵۰ سانتی متر متریال را نصب کرده و ۳۰ سانتی متر از دست رفته آن را اضافه کنید. استفاده از پانل های مناسب تعداد پروفیل های مورد استفاده را کاهش می دهد، ساختار را به طور قابل اعتماد تری نصب می کند و در زمان اختصاص داده شده برای کار صرفه جویی خواهد کرد. همچنین اجرای کناف سقف پذیرایی به دلیل عدم وجود درز و اتصالات زیاد از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر به نظر می رسد.

بهترین ضخامت کناف برای اجرای کناف سقف پذیرایی چیست؟

مجری کناف به دلیل مهارت بالایی که دارد به خوبی می داند از چه نوع مصالحی استفاده کند. اما تصمیم گیری در مورد انتخاب ضخامت ورق کناف بسیار دشوارتر از انتخاب ابعاد آن است. حداقل چند عامل را باید در نظر گرفت تا بتوانید ضخامت کناف را به درستی انتخاب کنید اکنون این عوامل را ذکر خواهیم کرد.

ابعاد سقف

هرچه سطح سقف بزرگتر باشد، قاب برای تکمیل سقف انعطاف پذیرتر و ناهموارتر است. بنابراین، برای یک اتاق یا سالن بزرگ، مجری سقف کناف به طور کلی یک ورق ۹.۵ میلی متری می گیرند. اگر عناصر و درج های داخلی با اندازه بزرگ برنامه ریزی شده باشد، ممکن است ضخامت ۱۲.۵ میلی متر مورد نیاز باشد.

مصالح ساختمانی

اگر علاوه بر کناف، یک PVC سقفی به قاب سقف وصل شده باشد، بیشتر لایه در یک کناف نازک ۶-۸ میلی متر مونتاژ می شود. متناسب با طرحی که شما در نظر خواهید داشت برای اجرای کناف سقف پذیرایی از متریال های مختلفی استفاده خواهند کرد. معمولاً مجریان به شما کمک خواهند کرد که طرح خود را انتخاب کنید اگر مجری ماهر باشد بهترین مصالح را خریداری خواهد کرد.

وزن کل پوشش سقف

هرچه بار روی قاب کمتر باشد، پوشش تزئینی بادوام تر خواهد بود.آخرین نکته تقریباً همیشه هم توسط صنعتگران و هم توسط افراد نادیده گرفته می شود این عقیده وجود دارد که یک متر در حال اجرا از قاب از نمایه می تواند تا ۳۰ کیلوگرم کناف را تحمل کند. این امر کاملا درست نیست، حداکثر بار نباید از ۱۰ کیلوگرم تجاوز کند. اگر سقف در یک اتاق ۱۲ متر مربعی از گچ تخته با اندازه ورق ۱۲۰×۲۵۰ سانتی متر و ضخامت ۹.۵ میلی متر ساخته شده باشد، وزن کل برای ۴ خط پروفیل تقریباً ۹۰ کیلوگرم خواهد بود. در اجرای کناف سقف پذیرایی مجری به خوبی می داند از چه متریالی استفاده کند که وزن زیادی به بنا وارد نشود.

کدام نوع کناف برای اجرای کناف سقف پذیرایی بهتر است؟

انتخاب مواد مناسب برای دکوراسیون سقف و اجرای کناف سقف پذیرایی تا حد زیادی با توجه به شرایط عملیاتی و دمای فضا تعیین می شود. بنابراین، به عنوان مثال، برای سازه های سقفی چند سطحی پیچیده، تقریباً همیشه از کناف استاندارد استفاده می شود. استفاده از کناف استاندارد نه به این دلیل بوده که به فنای آن نیاز است، بلکه به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن مواد خواهد بود.

کناف استاندارد برای تشکیل سقف چوبی ایده آل است. برای آپارتمان های شهری توصیه می شود از محصولات مدرن استفاده کنید کناف های آکوستیک جزو این مصالح هستند. این مصالح کاملاً نویز را در هر فرکانسی خراب می کنند و ظاهر بی نظیری دارند. برای آجری سقف کاذب و کناف استفاده از پانل های مقاوم در برابر رطوبت نیز بسیار توصیه می شود.

راهنمای نصب کناف سقف پذیرایی

اجرای کناف سقف پذیرایی مراحل به خصوصی دارد که مجریان باید این مراحل را به درستی انجام دهند. اکنون مراحل اجرا و نصب سقف کناف را به صورت مختصر ذکر خواهیم کرد.

مرحله اول

در اولین مرحله اجرای کناف سقف پذیرایی ابتدا نیاز است که با یک ریسمان رنگی ارتفاع مد نظر برای اجرای کناف را تعیین کنید. این ارتفاع متناسب با نوع کناف و همچنین متراژ ساختمان می تواند متغیر باشد. اکنون زمان آن رسیده که سازه تراز را با کمک یک پیچ یا رولپلاک در محل تعیین شده نصب کنید. معمولاً از پیچ هایی با سایز ۳.۵ برای این امر استفاده می کنند البته مجریان به خوبی می دانند از چه نوع تجهیزاتی برای نصب بهره بگیرند.

راهنمای نصب کناف سقف پذیرایی

مرحله دو

در مرحله بعدی اجرای کناف سقف پذیرایی باید با توجه به ارتفاع سقف سازه تا تراز، اندازه مناسبی را برای آویزها تعیین کنید. متناسب با طرح ساختار سقف نیاز بوده که با استفاده از میخ های فولادی یا پیچ، آویز ها را نصب کرد. چیدمان کناف سقفی در این مرحله صورت می ‌گیرد بر همین اساس ضروری است که آویزها بر طبق نقشه ای اصولی طراحی و نصب شوند. سپس پروفیل هایی به آویزه ها متصل می شوند که باید نصب آن ها با نقشه از پیش تعیین شده صورت گیرد.

مرحله سوم

در این مرحله از اجرای کناف باید پانل های کناف کناف را نصب کنید، پانل ها باید به گونه ای نصب شوند که تراز باشند. از پیچ های برای اتصال پنل به سازه، پیچ های اتصال سازه به سازه و پیچ هایی برای اتصال سازه به کناف در این مرحله استفاده می کنند. در صورت نیاز باید فرآیند بتونه کاری را انجام دهید توصیه می شود از آب مناسبی برای انجام این فرایند استفاده کنید.

نکات مهم در نصب کناف

برای اجرای کناف سقف پذیرایی دانستن نکات خاصی الزامی است که اکنون به این نکات خواهیم پرداخت. در ابتدا بهترین متریال را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید زیرا هر نوع کنافی را نمی توان در هر منطقه ای مورد استفاده قرار داد. زیر سازی کناف اهمیت بالایی دارد اگر زیر سازی به صورت درستی انجام نشود سقف دوام زیادی نخواهد آورد. پروفایل ها باید کاملا به صورت تراز نصب شده باشند تا سقف‌ ایرادی نداشته باشد.

حتما میزان دوام پیچ و رولپلاک ها را در اجرای کناف سقف پذیرایی مورد بررسی دقیق قرار دهید تا به این امر پی ببرید که از دوام لازم برخوردار هستند. تا حد امکان سعی داشته باشید ابعاد پانل ها را به درستی انتخاب کرده و از ایجاد فضای کافی زیاد در سقف خودداری کنید. پس از نصب، کناف از خاک، گرد و غبار و زبری اضافی تمیز شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام پانل ها به صورت صحیح در جای خود قرار گرفته اند.

هزینه اجرای کناف سقف پذیرایی

مبلغی که به اجرای سقف کناف باید اختصاص دهید وابسته به چندین عامل خواهد بود. متراژ پروژه یکی از کلیدی ترین این عوامل به حساب می آید که نیاز است برای سقف های بزرگ مبلغ بیشتری را پرداخت کنید. متقاضیان باید مبلغی خاص برای خرید مصالح ساختمانی اختصاص دهند قطعاً خرید مصالح با کیفیت پرداخت مبلغ بیشتری را طلب خواهد کرد. همچنین باید مبلغی خاص برای نیروهای کار در نظر داشته باشید. دستمزد نیروهای کار با توجه به نوع کناف و متراژ پروژه تعیین می‌ شود البته عوامل دیگری نیز در این دستمزد دخیل است. اما به طور کلی مبلغی که برای اجرای کناف پرداخت می ‌کنید در برابر اجرای دیگر مصالح ساختمانی زیاد نیست.

مدت زمان اجرای کناف

مدت زمان اجرای کناف سقف پذیرایی تا حدود زیادی به مهارت نیروهای اجرا کننده وابسته است. اگر موضوع مهارت بالایی داشته باشد می ‌توانند خیلی سریع تر کار اجرا را انجام دهند. البته عوامل دیگری نیز می توانند در این زمان دخیل باشند به عنوان مثال متراژ پروژه. به طور کلی اجرای کناف در بازه زمانی کوتاهی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی انجام می ‌شود. پس می توان گفت که نیاز نیست تایم زیادی از وقت خود را به اجرای کناف اختصاص دهید.

سخن پایانی

در این مطلب به اجرای کناف سقف پذیرایی پرداختیم، کناف یک متریال مناسب برای پذیرایی به حساب می آید. شما می توانید از این مصالح حتی برای ساختمان های اداری و سالن های کنفرانس نیز استفاده کنید. کناف ها تنوع بالایی از نظر ابعاد، طرح و رنگ دارند پس گزینه های متعددی برای متقاضیان وجود خواهد داشت. اگر شما قصد دارید از کناف برای سقف پذیرایی خود استفاده کنید می توانید از خدمات مجموعه ما بهره بگیرید. مجریان ما مهارت بسیار زیادی در اجرای این نوع پوشش ها دارند و از بهترین تجهیزات برای اجرا استفاده می کنند.

 

چه نوع کنافی برای اجرای کناف سقف پذیرایی مناسب است؟

معمولاً با توجه به شرایط آب و هوا و ابعاد سقف نوع پانل ها تعیین خواهد شد.

ضخامت مناسب کناف برای اجرای کناف سقف پذیرایی چقدر خواهد بود؟

برای قسمت سقف‌ معمولاً از کناف هایی با وزن کم استفاده خواهند کرد.

در اجرای کناف سقف پذیرایی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

انجام زیر سازی صحیح و هم تراز بودن پروفیل های سقف

چند نوع کناف برای اجرای سقف کناف وجود دارد؟

کناف های بسیاری وجود دارد که می توان برای سقف از آن ها استفاده کرد از جمله آن ها می توان به پانل های ضد آب، آتش و استاندارد اشاره کرد.

کناف چه نوع مصالح ساختمانی است؟

کناف از گچ ساخته می شود که دو طرف آن با مقوای مخصوص پوشانده شده است و به عنوان سقف دوم اجرا می شود.