اجرای سقف کناف نور مخفی

اجرای سقف کناف نور مخفی

نور مخفی یکی از المان‌های زیباسازی و نورپردازی در ساختمان‌های مدرن، و مکملی برای سقف کاذب کناف می‌باشد. اجرای سقف کناف نور مخفی به دلیل مزیت‌های زیادی که دارد، امروزه به بخش مهمی از طراحی سقف در دکوراسیون خانه‌های مدرن تبدیل شده است. نور مخفی در سقف کاذب نور ملایم و یکنواختی را به محیط می‌دهد و اجرای سقف کاذب را زیباتر می‌کند. همچنین می‌توانید از نور مخفی برای تمرکز بر اشیا خاص یا بخش خاصی از اجرای کناف استفاده کنید. نور مخفی در خانه‌ها و فضاهای کوچک می‌تواند کمک بسیار خوبی در نورپردازی باشد و فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهد. البته با وجود تمام مزیت‌هایی که نور مخفی سقف کاذب دارد، برای اجرای کناف و نور مخفی به شکل استاندارد، بهتر است نکات لازم را بدانید تا در انتخاب یک مجری کناف برای اجرای سقف کناف نور مخفی اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله قرار است تمام موارد مربوط به اجرای سقف کناف و اجرای نور مخفی را بررسی کنیم.

اجرای نور مخفی با کناف

شاید برای شما سوال شده باشد که نور مخفی را می‌توانیم روی سقف اصلی و بدون نیاز به سقف کاذب اجرا کنیم؟ پاسخ این سوال کاملا منفی‌ست. چرا که اجرای نور مخفی در سقف باید به شکلی باشد که تمام یا بخشی از لامپ‌ها در سقف مخفی شوند و سقف اصلی خانه جایی برای مخفی کردن لامپ‌ها و ریسه‌های LED ندارد. در سقف ساده صرفا می‌توان از لوسترهای زیبا برای دکوراسیون و نورپردازی منزل استفاده کرد. اما برای استفاده از نور مخفی حتما به اجرای سقف کناف نیاز دارید. مجری سقف کناف فاصله‌ای را بین سقف اصلی و سقف کاذب کناف ایجاد می‌کند که این فضا محیط مناسبی برای نصب لامپ‌های نور مخفی می‌باشد. البته اجرای نور مخفی در سقف‌های گچ‌بری هم ممکن است اما امروزه از گچ‌بری به دلیل مشکلات فراوانی که دارد، به صورت کلی استفاده نمی‌شود.

کاربردهای اجرای سقف کناف نور مخفی

معمولا به ۲ دلیل از نور مخفی در اجرای سقف کاذب استفاده می‌کنند. یکی افزایش زیبایی و نمای سقف کاذب و دیگری تقویت روشنایی فضای خانه شما. البته نور مخفی نمی‌تواند چندان نورپردازی خانه را تقویت کند، اما استفاده از نور در دکوراسیون سقف خانه می‌تواند فضا را دلبازتر کند. همچنین می‌توانید به عنوان چراغ خواب از اجرای سقف کناف نور مخفی در اتاق خواب استفاده کنید. نور مخفی، نوری ملایم و آرامش بخش به محیط می‌دهد و برای استفاده در اتاق خواب بسیار مناسب است. در پذیرایی نیز می‌توانید با استفاده از نور مخفی در اجرای سقف کناف، نورپردازی اصلی خانه را تقویت و تکمیل کنید. اجرای نور مخفی در سقف کاذب کناف به شما این امکان را می‌دهد که با خاموش کردن چراغ‌های اصلی پذیرایی، نوری ملایم و آرام در محیط داشته باشید. همان طور که اشاره شد، از نور مخفی برای زیباتر شدن طراحی کناف سقف کاذب نیز استفاده می‌شود. گاهی پیش می‌آید که اجرای سقف کناف به شکلی انجام می‌شود که در حالت عادی، طرح سقف چندان مشخص نیست و اجرای سقف کناف نور مخفی می‎تواند طراحی سقف کناف را تکمیل کند. برخی از کناف‌های سقف کاذب نیز، کاملا ساده هستند و تمام طراحی با نور مخفی انجام می‌شود. در این مواقع مجری سقف کناف رنگ نور مخفی را متناسب با طراحی کناف سقف کاذب انتخاب می‌کند.

جدیدترین نور مخفی سقف

امروزه اجرای سقف کناف نور مخفی در اکثر خانه و اغلب دکوراسیون‌ها رایج است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود و دکوراسیون منزل‌تان از رنگ‌های مختلف در طراحی نور مخفی سقف کاذب استفاده کنید. همچنین مدل‌های مختلف نور مخفی در اجرای سقف کناف، قابل اجرا هستند. اگر کناف سقف کاذب شما طرحی ساده دارد، می‌توانید از نور مخفی به صورت مربع یا مستطیل در سقف استفاده کنید که امروزه بسیار رایج است. اگر مجری کناف، سقف شما را ۲ تکه اجرا کرده است و در حاشیه سقف کاذب باکس ایجاد شده، می‌توانید داخل باکس را با نور مخفی روشن کنید تا تمام حاشیه سقف شما روشن شود. همچنین اگر اجرای سقف کاذب خانه شما انحنا دارد، می‌توانید در امتداد انحنای سقف کاذب، از نور مخفی استفاده کنید. در اتاق خواب، به خصوص اتاق خواب کودکان، می‌توانید المان‌های مختلف مانند ابر یا ستاره را روی سقف ایجاد کنید و اجرای کناف نور مخفی صرفا این المان‌ها را روشن کند و کناف را برجسته‌تر و زیباتر نشان دهد.

انواع نور مخفی در اجرای سقف کناف

به ۳ شکل می‌توانید از نور مخفی در اجرای سقف کاذب استفاده کنید.

استفاده از لوستر در کناف سقف کاذب

اولین مدل، استفاده از لوستر در کناف سقف است که صرفا پایه لوستر در کناف مخفی می‌شود و شاخه‌هایش مثل لوسترهای معمولی آویزان می‌ماند. استفاده از لوستر به طراحی کناف سقف و نوع دکوراسیون شما بستگی دارد. معمولا از لوستر در طراحی سقف کاذب دکوراسیون سنتی و کلاسیک استفاده می‌شود و استفاده از آن در سقف کناف مدرن، مرسوم نیست. اما اگر دکور خانه شما مدرن است و قصد دارید در اجرای سقف کناف نور مخفی از لوستر استفاده کنید، حتما با مجری سقف کناف خود مشورت کنید.

استفاده از نور مخفی انبه‌ای

مدل دوم اجرای سقف کناف نور مخفی، اصطلاحا به نور مخفی انبه‌ای معروف است. در این مدل از انواع لامپ‌ها و ریسه‌های LED و SMD در کناف سقف کاذب استفاده می‌شود. اما هیچ اثری از خود لامپ در اجرای کناف نیست و شما فقط نور لامپ را مشاهده می‌کنید. ممکن است نور مخفی پشت کناف سقف کاذب مخفی شده باشد، یا روی بخشی از کناف سقف‌های مسطح، با پنل‌های شیشه‌ای پوشیده شده باشد که مانع از دیده شدن ریسه‌های لامپ می‌شود. از این روش می‌توان برای روشنایی فضا و برجسته کردن بخشی از کناف سقف کاذب استفاده کرد.

استفاده از چراغ‌های هالوژنی

در روش سوم از چراغ‌های هالوژنی کوچک به شکل خطی و با فاصله‌های منظم استفاده می‌شود. از هالوژن معمولا برای اجرای سقف کناف فضاهایی استفاده می‌شود که نیاز به تمرکز نور در یک نقطه خاص وجود دارد. مثل اپن آشپزخانه یا سقف کاذب بالای میز جلسه در دفاتر اداری. همچنین در فضاهای نمایشگاهی برای نمایش بهتر المان‌های مورد نمایش، از هالوژن در سقف کاذب استفاده می‌شود. همچنین استفاده از هالوژن به صورت خطی و منظم، برای طراحی سقف کاذب راهروها بسیار مناسب است.

همان طور که ذکر شد برای اجرای سقف کناف نور مخفی از ریسه‌های LED، ریسه SMD، چراغ‌های هالوژنی و انواع لوستر استفاده می‌شود. استفاده از ریسه‌های نور در اجرای سقف کناف نور مخفی محبوبیت بالایی دارد. چرا که نصب آن بسیار ساده است و اگر طراحی کناف سقف شما اجازه بدهد، حتی می‌توانید خودتان آن را نصب کنید. این ریسه‌ها، نور را به شکل منظم پخش می‌کنند و مصرف برق پایینی دارند که برای نورپردازی سقف کاذب بسیار مهم است. همچنین یکی از مزایای مهم ریسه‌های نور مخفی این است که مجری سقف کناف می‌تواند از دستگاه تنظیم شدت نور برای این ریسه‌ها استفاده کند. دستگاه شدت نور به شما این امکان را می‌دهد که نور مخفی سقف کاذب خود را متناسب با علاقه و نیاز خود تنظیم کنید. می‌توانید برای افزایش نور در تاریکی اول شب، شدت نور مخفی را افزایش دهید و برای داشتن یک نور ملایم و آرام هنگام خواب، شدت نور را کم کنید. البته ریسه‌های LED و SMD تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت ریسه LED و SMD در اجرای سقف کناف نور مخفی

ریسه‌های نور LED و SMD هر دو برای اجرای سقف کناف نور مخفی مناسب می‌باشند. هر دو عایق مناسب دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند و در رنگ‌های مختلف قابل استفاده هستند. اما تفاوت‌های محدودی نیز با یکدیگر دارند که ممکن است برای اجرای سقف کاذب خانه شما مهم باشد. ریسه نور LED نور بیشتری نسبت به ریسه SMD دارد و البته قیمت بالاتری نیز دارد. ریسه LED ضد آب است و در واحد ۱ متری فروخته می‌شود. به این معنی که اگر به طور مثال ۵/۳ متر ریسه برای نور مخفی خانه خود بخواهید، باید ۴ متر ریسه LED بخرید و نیم متر را با چسب برق بپوشانید. ریسه‌های LED تا ۱۰۰ متر نیز می‌توانند کناف سقف کاذب شما را پوشش دهند. حجم نور ریسه SMD نسبت به LED کمتر است. اما این ریسه، اقتصادی‌تر نیز می‌باشد. ریسه‌های SMD انعطاف‌پذیری بالایی دارند و برای اجرای کناف‌هایی که انحنا و قوسی زیادی دارند مناسب هستند. ریسه SMD، ۱۴ وات قدرت دارد و به صورت لامپ‌های ۳ تایی در ریسه قرار گرفته است. اگر بخواهید ریسه SMD را ببرید، کوچک‌ترین واحد آن ۳ لامپ خواهد بود. انتخاب این که در اجرای سقف کناف نور مخفی خانه شما از ریسه LED استفاده شود یا SMD بر عهده مجری سقف کناف است که با توجه به طراحی کناف سقف کاذب، بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

بهترین رنگ در اجرای سقف کناف نور مخفی

انتخاب بهترین رنگ برای نور مخفی در اجرای کناف، به عوامل متعددی بستگی دارد. مساحت سطح اجرای سقف کاذب، دکوراسیون منزل، سلیقه شما و طراحی مجری سقف کناف، از جمله عوامل مهم در انتخاب رنگ مناسب برای نور مخفی می‌باشند. استفاده از ریسه‌های LED و SMD نسل جدید، به شما این امکان را می‌دهد که از هر رنگی که مایل باشید در نورپردازی سقف خانه خود استفاده کنید. اما اگر مساحت خانه شما کوچک است یا سقف چندان بلند نیست، همان طور که بهتر است از کناف‌های حجیم در اجرای سقف کاذب استفاده نکنید، استفاده از لوستر نیز توصیه نمی‌شود. یک کناف مسطح و نورپردازی‌های مخفی و تخت، بهترین گزینه برای منزل شما خواهد بود که امروزه نیز بسیار رایج است. همچنین استفاده از چند رنگ مختلف یا رنگ‌های تند برای محیط‌های کوچک مناسب نیست. شما می‌توانید از رنگ‌های روشن مثل سفید یا زرد کم رنگ برای روشن تر شدن فضا استفاده کنید. در فضاهای بزرگ تر، محدویت انتخاب طرح و رنگ نورپردازی کمتر است و شما می‌توانید طرح‌های مختلفی را برای اجرای سقف کناف نور مخفی استفاده کنید. همچنین اگر مایل باشید، می‌توانید از لوستر در اجرای کناف استفاده کنید. انتخاب رنگ نور مخفی سقف کاذب، به رنگ و طرح کناف سقف کاذب نیز بستگی دارد. اگر کناف شما طراحی شلوغی دارد یا در آن از چند رنگ استفاده شده، بهتر است از یک رنگ برای نور مخفی استفاده کنید. اما اگر طراحی کناف شما ساده و تک رنگ است، دست شما در انتخاب رنگ، برای اجرای سقف کناف نور مخفی بازتر است. می‌توانید در رنگ آمیزی کناف خود از دو رنگ استفاده کنید و در نورپردازی نیز همان دو رنگ را با هم ترکیب کنید. یا کناف خود را تک رنگ کنید و از چند رنگ مختلف برای نورپردازی سقف استفاده کنید. اگر خانه شما دکوراسیون ساده‌ای دارد می‌توانید از ریسه‌های رنگین کمانی که مدام تغییر رنگ می‌دهند در اجرای سقف کاذب استفاده کنید. این لامپ‌ها، به خصوص برای اتاق کودکان بسیار مناسب هستند. اگر دکوراسیون خانه شما سنتی است و یا از رنگ‌های گرم در ترکیب وسایل خانه استفاده شده، می‌توانید از رنگ سفید و زرد برای نورپردازی خانه استفاده کنید. البته توجه کنید که برای ایجاد تعادل بهتر است رنگ سفید بیشتر باشد و رنگ زرد به عنوان مکمل استفاده شود. اما اگر در طراحی خانه خود از رنگ‌های سرد و خنثی استفاده کرده‌اید، بهتر است رنگ نور مخفی سقف کاذب را از بین رنگ‌های گرم انتخاب کنید تا فضایی متعادل در خانه شما ایجاد کند. انتخاب رنگ نور مخفی خانه، همچنین به کاربری نور مخفی برای شما بستگی دارد. معمولا در پذیرایی از نور مخفی برای نورپردازی اصل خانه استفاده نمی‌شود. چرا که این کار محیط را تاریک می‌کند. نور مخفی در اجرای سقف کاذب در پذیرایی بیشتر جنبه تزئینی و زیباتر کردن کناف سقف کاذب را دارد. اما در آشپزخانه می‌توانید از نور مخفی برای نورپردازی اصلی استفاده کنید. به خصوص اگر آشپزخانه شما کوچک است و نیاز به نور زیاد ندارد. در این صورت لازم است لاین‌های نور مخفی به میزان کافی باشند و از رنگ روشن برای نورپردازی سقف آشپزخانه استفاده کنید. اما اگر اجرای سقف کناف نور مخفی در آشپزخانه صرفا جنبه تزئینی دارد، می‌توانید از لاین کمتر و نورهای رنگی نیز استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید رنگ نور را متناسب با رنگ کابینت‌ها انتخاب کنید و لاین‌های نور را کاملا بالای کابینت‌ها بکشید تا نور کم رنگی روی کابینت‌ها بیفتد. یا از کناف‌های دایره‌ای شکل در سقف آشپزخانه استفاده کنید و نور مخفی را پشت کناف دایره‌ای شکل بگذارید. همچنین بهترین کاربرد اجرای سقف کناف نور مخفی در اتاق خواب، برای لامپ خواب است. به این منظور می‌توانید از رنگ‌های آرامش بخش مانند آبی در نور مخفی سقف اتاق استفاده کنید. مجری سقف کناف می‌تواند بالای تخت شما یک کناف مربع یا مستطیلی شکل بسازد که نور مخفی پشت آن به عنوان لامپ خواب استفاده شود. همچنین می‌توانید از هالوژن‌های سفید، برای نورپردازی در بخش میز تحریر و مطالعه استفاده کنید.

بهترین رنگ در اجرای سقف کناف نور مخفی

اجرای سقف کناف نور مخفی در سرویس بهداشتی

به طور کلی برای سقف سرویس بهداشتی از کناف کشسانی استفاده می‌شود که در این مدل نور مخفی پشت پنل کشسان قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید فضای سرویس بهداشتی خانه‌تان روشن باشد، بهتر است از سقف کاذب رنگ روشن و نور سفید استفاده کنید تا نور کافی به سرویس بهداشتی شما بدهد. اما اگر سنگ و سرامیک سرویس بهداشتی رنگ تیره دارد و فضای سرویس تاریک است، می‌توانید از لاین نوری کمتر و رنگ روشن برای اجرای سقف کناف نور مخفی در سرویس بهداشتی استفاده کنید تا تعادل میان رنگ تیره و روشن برقرار شود. البته اگر سنگ سرویس شما روشن است و قصد استفاده از پنل‌های کشسانی طرح‌دار را ندارید، می‌توانید از انواع دیگر سقف کاذب و رنگ‌های متفاوت نور مخفی در سرویس بهداشتی استفاده کنید.

اجرای سقف کناف نور مخفی می‌تواند محیط خانه شما را متفاوت و زیباتر کند. اما برای داشتن یک سقف و نورپردازی زیبا، لازم است دقت کافی را در انتخاب طرح و رنگ سقف کناف و نور مخفی داشته باشید. در این مقاله نکاتی که برای انتخاب یک نور مخفی استاندارد لازم است را توضیح دادیم. اما اگر برای انتخاب نهایی خود نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم با یک مجری سقف کناف حرفه‌ای مشورت کنید. توجه داشته باشید که انتخاب مجری کناف در اجرای سقف کاذب اهمیت بالایی دارد و لازم است پیش از سفارش کار خود، تحقیقات کافی انجام بدهید.

آیا می‌توان از رنگ‌های فانتزی در نورپردازی سقف خانه استفاده کرد؟

انواع لامپ‌های LED به شما این امکان را می‌دهند که نورپردازی خانه خود را با هر رنگی که مایل بودید انجام دهید و حتی از چند رنگ مختلف در نور مخفی سقف کاذب خود استفاده کنید. انتخاب رنگ نورپردازی، فقط به عوامل گفته شده و سلیقه شخصی شما بستگی دارد

آیا می‌توانم به تنهایی نور مخفی را در کناف نصب کنم؟

استفاده از ریسه‌های LED و SMD بسیار راحت است و شما به راحتی می‌توانید خودتان ریسه‌های نور مخفی را نصب کنید. اما اگر طراحی سقف کاذب شما به شکلی باشد که امکان دسترسی به بخش پشتی کناف را نداشته باشید، برای نصب نور مخفی حتما باید از مجری سقف کناف کمک بگیرید.

برای اجرای سقف کناف نور مخفی پذیرایی، رنگ سفید بهتر است یا زرد؟

انتخاب رنگ سفید و زرد بستگی به رنگبندی خانه شما و دکوراسیون دارد. اگر در دکوراسیون خانه خود از رنگ‌های گرم استفاده کرده اید، پیشنهاد می‌شود در نور مخفی از رنگ سفید استفاده کنید و برعکس، تا تعادل رنگ در پذیرایی خانه ایجاد شود.

اجرای سقف کناف نور مخفی چقدر زمان می‌برد؟

زمان اجرای سقف کاذب و نور مخفی بستگی به عواملی از جمله طراحی سقف کاذب شما و مساحت نصب سقف کاذب دارد. توصیه می‌شود پیش از تحویل پروژه، حتما با مجری سقف کناف برای زمان اجرای سقف کناف به توافق برسید.

قیمت اجرای سقف کناف نور مخفی چقدر است؟

قیمت اجرای نور مخفی در کناف سقف کاذب به عوامل مختلفی از جمله طراحی نورپردازی خانه شما، طراحی کناف سقف کاذب و جنس و برند متریال مصرفی بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنم پیش از سفارش پروژه خود به مجری کناف، از چند سایت مختلف برای اجرای سقف کناف نور مخفی خود استعلام قیمت بگیرید.