اجرای سقف کاذب چوبی

اجرای سقف کاذب چوبی

اجرای سقف کاذب چوبی در چندین سال اخیر بسیار رایج شده است و دیگر طرح های مسطح و ساده سقف در حال محو شدن هستند. امروزه صاحبان خانه ها به دنبال محصولاتی می گردند که با کمترین هزینه یک سقف تخت معمولی را جذاب جلوه دهد. با توجه به قیمت مناسب مصالح سقف کاذب، سقف فضاهای تجاری یا مسکونی را می توان به راحتی با آن ها تزئین کرد. ما را همراهی کنید قصد داریم درباره اجرای این مدل سقف کاذب اطلاعات بیشتری را ارائه دهیم.

سقف کاذب چوبی چیست؟

قبل از پرداختن به اجرای سقف کاذب چوبی توصیه می شود به درک درستی درباره این مصالح برسید. سقف های کاذب اغلب به عنوان سقف دوم شناخته می شوند، زیرا از سقف اصلی افتاده یا معلق می شوند. بخش عمده ای از طراحی داخلی مربوط به این مصالح است. انواع سقف های کاذب چوبی در منازل، ادارات، مجتمع های تجاری، رستوران ها و تئاترها اجرا می شوند.

فضای بالای سقف کاذب فضای سرویس نامیده می شود، زیرا گاهی اوقات برای تأسیسات خدماتی مانند کانال ها / کانال های HVAC مورد استفاده قرار می گیرد. پوشاندن قسمت فوقانی با کمک این مدل مصالح ساختمانی مزایای مختلفی دارد. سیم کشی های تهویه مطبوع، کانال ها، نورپردازی، قاب ها، اسپرینکلرهای آتش نشانی، دوربین های امنیتی و سایر وسایل را پنهان می کند.

به سقف زیبایی می افزاید و پایه ای برای انواع چراغ های تزئینی و فن ها فراهم خواهد کرد. سقف کاذب نمونه خوبی از معماری معاصر در هر دو کاربرد مسکونی و تجاری است. این مصالح انواع مختلفی دارند که نوع چوبی آن متقاضیان بیشتری دارد. اجرای سقف کاذب چوبی زیبایی بصری فضا را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

مزایای اجرای سقف کاذب چوبی

در صورتی که اجرای سقف کاذب چوبی را انجام دهید به مزایای بسیار بی شماری دست خواهید یافت. برای آشنایی با این مزایا چند نوع بارز آن را معرفی خواهیم کرد.

نورپردازی

سقف ‌های کاذب چوبی می ‌توانند با ارائه گزینه ‌هایی مانند نور نقطه‌ ای یا نور پراکنده خانه شما را روشن ‌تر کنند. بهتر است برای هر فضا مانند آشپزخانه یا پذیرایی نور مناسبی را در نظر بگیرید. اما شما با توجه به سلیقه شخصی خود می توانید نوع نورپردازی را انتخاب کنید. در اجرای سقف کاذب چوبی، نصاب می تواند در انتخاب عناصر نورپردازی مناسب به شما کمک کند.

پنهان کردن لوله و سیم کشی

سیم کشی وسایل سقفی مانند پنکه ها، چراغ ها و تهویه مطبوع را می توان به راحتی بین سقف کاذب و سقف اصلی قرار داد. این کار سیم های درهم در داخل یا بالای سقف را از بین می برد و همچنین ظاهر خانه شما را بهبود می بخشد. همچنین برای مخفی کردن سیستم لوله کشی استفاده می شود. بنابراین با اجرای سقف کاذب چوبی شما یک سقف درجه یک و بدون عیب و نقص خواهید داشت.

بهره وری انرژی

از سقف برای کاهش حجم فضای اتاق و در نتیجه کاهش بار تهویه مطبوع استفاده می شود. سقف های کاذب برای عایق حرارتی با ایجاد شکاف هوا بین دال و سقف کاذب در نظر گرفته شده اند. این امر اتاق را خنک تر و با طراوت تر می کند. مشکل اصلی آپارتمان این است که صدا از آپارتمان های بالایی می آید. برای کاهش این صدا از سقف کاذب با ایجاد یک سطح عایق بین دو سقف استفاده می شود.

هدف زیبایی شناختی

طراحی و اجرای سقف کاذب چوبی این روزها نماد مدرنیته و پیچیدگی است. از سقف های کاذب نیز برای پنهان کردن کانال کشی و عناصر سازه ای نامناسب مانند تیرهای ریزش شده استفاده می شود. از این رو در انواع اشکال هندسی، منحنی ها و غیره جلوه زیبایی به خانه می بخشد. شما می توانید این مدل سقف را حتی در هتل های لوکس و گرانقیمت نیز مشاهده کنید.

انواع سقف کاذب چوبی

برخی از صاحبان خانه به دنبال زیبایی طبیعی، حومه شهر و آرامش در فضای داخلی خانه خود هستند. بهترین راهکار برای دستیابی به یک ظاهر روستایی بهره گیری از تیرها و پانل چوبی در سقف ها است. از این پانل های چوبی می توان برای ایجاد الگوهای بسیاری استفاده کرد که ظاهری مدرن و جذاب به سقف شما می بخشند. می توان گفت سقف های کاذب نوع چوبی نقطه کانونی بسیار مناسبی برای یک اتاق هستند. سقف های چوبی کاذب به دلیل بافت و طراحی طبیعی خود به طور فزاینده ای توسط صاحبان ساختمان های مدرن ترجیح داده می شوند.

این سقف ها نیز با پرداخت های متفاوتی ارائه شده اند تا جذاب تر به نظر برسند. انواع مختلفی از سقف های چوبی در دکوراسیون داخلی بنا استفاده می شود. سقف های کاذب را می توان با توجه به کاربرد، مصالح استفاده شده، شکل ظاهری و دید، از چند جهت طبقه بندی کرد. با این حال، رایج ترین طبقه بندی به مواد مورد استفاده در ساخت آن ها بستگی دارد.

بلوک چوبی توخالی

سقف های کاذب چوبی را می توان با بلوک های چوبی توخالی، زونا یا تخته سه لا ساخت. بلوک های چوبی را قادر خواهید بود به راحتی با بهره گیری از میخ و پیچ نصب کنید. البته معمولاً در مناطقی با شرایط آب و هوایی سرد استفاده می شود. این نوع سقف تنوع بالایی از نظر طرح و رنگ دارد پس می توانید طرحی منحصر به فرد انتخاب کنید. اجرای سقف کاذب چوبی با بلوک های توخالی در انواع ساختمان های مدرن صورت می گیرد.

سقف چوبی پی وی سی

اجرای سقف کاذب چوبی پی وی سی نیز بسیار رایج است که ظاهری شبیه به چوب دارد. سقف های پی وی سی سبک و مقاوم در برابر رطوبت بوده و راه حلی ایده آل برای جلوگیری از چکه آب از سقف هستند. پانل های چوبی سقفی پی وی سی مشکلات متعددی از جمله  کثیفی و غیربهداشتی بودن سقف را حل می کنند. همچنین این مدل پوشش ها به آسانی تمیز شده و نگهداری می شوند.

می توان گفت سقف های چوبی پی وی سی یکی از نادرترین پوشش هایی هستند که از آسیب موریانه در امان خواهند بود و دوام بسیاری دارند. به دلیل غیر متخلخل و غیر جاذب بودن، می توانند به راحتی چراغ های سقفی، انواع دیگر روشنایی، سوراخ های دسترسی، دریچه ها و آبپاش ها را در خود جای دهند. در رنگ های مختلف موجود بوده و قابل رنگ آمیزی و پرداخت نیز هستند.

سقف معلق چوبی

رایج ترین راه برای سازماندهی فضای سقف، اجرای سقف کاذب چوبی کششی یا معلق است. با این فناوری می توانید به سرعت سقف داخل اتاق را شکل دهید. برای ساخت قسمت قاب بیشتر از چوب استفاده می شود در بالای سازه تمام شده، نصب مواد برای تکمیل سقف ها صورت می گیرد.

سقف های کاذب معلق به یک قاب قابل اعتماد و بادوام نیاز دارند. به عنوان پایه، می توانید از سقف قدیمی با تیرهای چوبی استفاده کرده یا پایه را از پروفیل های آلومینیومی بازسازی کنید. این گزینه بیشتر برای خانه ها و ساختمان های جدید مناسب است. برای نصب سازه کششی، کافی است قاب را فقط در اطراف محیط اتاق نصب کنید.

سقف چوبی با دیوار خشک

اجرای سقف کاذب چوبی با پانل های دیوار خشک یا گچ تخته نیز صورت خواهد گرفت. دیوار خشک مخصوصاً در بازار محبوبیت زیادی دارد با کمک این مواد می توانید جسورانه ترین و اصلی ترین پروژه ها را محقق کنید. این ماده دارای سطح مطلوبی از نفوذپذیری هوا است و سقف های گچ تخته رطوبت را در اتاق حفظ می کنند. ورق های گچ تخته برای پوشاندن وسایل برقی عالی هستند. با استفاده از این متریال می توانید به سرعت و به راحتی تمامی بی نظمی ها و عیوب پایه سقف را پنهان کنید. با کمک دیوار خشک، در ترکیب با چوب، می توانید یک پروژه خانه زیبا با طراحی اختصاصی بسازید.

چیدمان سقف های باریک چوبی در خانه

انتخاب مواد اولیه مورد استفاده برای اجرای سقف کاذب چوبی باریک بسیار متنوع است. هر خریدار می تواند پوششی را انتخاب کند که با ترجیحات سلیقه و توانایی های مالی او مطابقت داشته باشد. ابعاد پانل ها ممکن است متفاوت باشد، قبل از ساخت سقف از تخته های چوبی، لازم است که مواد را به دقت بررسی کنید. بهتر است پانل ها از یک طرح مشابه برخوردار باشند و خواص ضد آتش نیز در آن ها وجود داشته باشد.

در اجرای سقف کاذب چوبی باریک نصب ریل بر روی جعبه انجام می شود و از پیچ یا میخ می توان به عنوان عناصر ثابت کننده استفاده کرد. اگر مواد مجهز به اتصالات شیاردار باشد، مونتاژ پوشش بسیار ساده می شود، کافی است همه عناصر را با هم متصل کنید. بهتر است مواد برای تکمیل سقف در بنا باید با سایر عناصر اتاق هماهنگ باشد و یک طراحی یکپارچه ایجاد کند.

نحوه اجرای سقف کاذب چوبی

سقف کاذب سقف ثانویه ای است که زیر سقف اصلی قرار دارد و در خانه های مدرن و ساختمان های تجاری صورت می گیرد. اکنون مراحل اجرای آن را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • ابتدا تمام اندازه گیری های سقف مورد نیاز (طول و عرض) و سقف تا کف (برای ارتفاع سقف کاذب) برای هر اتاقی که سقف کاذب در آن نصب خواهد شد، گرفته می شود.
  • مواد مورد نیاز بر اساس اندازه، یعنی اندازه اتاق هایی که باید در آن ها نصب شود، محاسبه خواهد شد.
  • برای نصب صحیح سقف، پانل های کاذب باید در یک صفحه و تراز باشند.
  • پس از اتمام مراحل تراز کردن، علامت گذاری انجام می شود. علامت گذاری روی سقف به فاصله ۱ متر از همه طرف قرار می گیرد. همچنین در دیوارهای جانبی در ارتفاعی که سقف کاذب در زیر سقف اصلی نصب خواهد شد، علامت گذاری انجام می شود.
  • قلاب ها نوارهای گوشه سقف فلزی هستند که به سقف متصل می شوند. این اتصالات به نقاط اصلی حمایت سقف کاذب تبدیل خواهند شد.
  • پس از نصب قلاب ها، قاب باید انجام شود، برای قاب بندی، یک شبکه کانال C محیطی به دیوارها در ارتفاعی که سقف کاذب آویزان می شود، میخکوب می کنیم. کانال های C اطراف و انتهای آزاد قلاب ها به کانال های دیگر متصل می شوند. این آرایش به قسمت ثابت سقف کاذب تبدیل می شود که به عنوان پایه اصلی سقف کاذب عمل می کند. برای تعلیق یا حمایت سقف کاذب از سقف اصلی، از انکر بولت استفاده می شود. لنگرها پشتیبانی کافی برای سقف ثانویه ایجاد می کنند. اگر سقف کاذب روی پیچ‌های معمولی آویزان یا نگه داشته شود، دچار افتادگی یا سقوط می‌ شود. اسپیسرها و اتصالات ایجاد شده با استفاده از گیره هایی که اتصالات محکم و بادوامی را ایجاد می کنند به هم متصل می شوند. این اتصالات همچنین به نصب آسان پانل های چوبی مختلف کمک می کنند.
  • پس از اتمام قاب بندی سیم، چراغ ها، فن، کارهای الکتریکی لازم و سایر اتصالات سیم کشی تکمیل می شود.
  • سپس پانل ها با ضخامت مورد نیاز با کمک پیچ های دیوار خشک به قاب وصل می شوند.
  • اتصالات و لبه ها با ترکیب باندینگ و نوار کاغذی پوشانده و تکمیل شده است. این امر نه تنها ظاهری تمیز می دهد، بلکه مفاصل را نیز تقویت می کند.
  • پس از تکمیل فرآیند، برقکارها برای نصب وسایل روشنایی و انجام سیم کشی نهایی و سایر کارهای برقی فراخوانده می شوند.

آیا سقف کاذب چوبی نیاز به نگهداری دارد؟

سقف کاذب جزء جذاب اکثر خانه ها است و نیاز به نگهداری زیادی ندارد، با این حال باید به یاد داشت که هر از گاهی نیاز به تمیز کردن دارد. اجرای سقف کاذب چوبی در افزایش زیبایی بصری بنا تاثیر گذار است. اما نگهداری سقف های کاذب به نوع متریال و اسکلت باربر بستگی دارد. هنگام تمیز کردن سقف کاذب باید مراقب باشید که با آب تماس نداشته باشید.

آب با تخته گچی و بعضی دیگر از متریال ها چندان سازگار نیست. آب به دوام سقف نیز آسیب می رساند، در صورت وجود هرگونه نشتی در سقف، اسکلت فلزی در اثر آب خراب می شود و ممکن است سقف کاذب فرو بریزد. با سقف کاذب، هرگز از خوردگی، زنگ زدگی در دال اصلی سقف مطلع نخواهید شد.

اگر این مشکلات رخ دهد، تا زمانی که آسیب بزرگی به سقف کاذب شما وارد نشده است، متوجه نخواهید شد. بنابراین همیشه از ایجاد سوراخ بازرسی در سقف کاذب غافل نشوید که هر از چند گاهی از طریق آن بتوانید سقف اصلی را به همراه بررسی تاسیسات برقی و مکانیکی بررسی کنید. اجرای سقف کاذب چوبی اگر توسط افراد متخصص صورت گیرد حتما به این نکته اساسی توجه خواهند کرد.

قیمت نصب سقف کاذب چوبی

هزینه ای که باید به نصب سقف کاذب چوبی اختصاص دهید متناسب با عوامل مختلفی متغیر است. هزینه خرید مصالح ساختمانی بخشی از قیمت نهایی نصب سقف کاذب به حساب می آید. بعضی از مصالح کیفیت فوق العاده بالایی دارند طبیعتاً برای خرید آن ها باید مبلغ بیشتری را بپردازید. متراژ پروژه نیز در قیمت موثر است برای پروژه های وسیع مبلغ بیشتری را باید در نظر بگیرید.

البته باید هزینه جداگانه ای نیز به دستمزد نیروهای کار نیز اختصاص دهید. دستمزد مجریان با توجه به نوع پانل کاذب چوبی، متراژ پروژه و غیره تعیین می شود. اما به طور کلی اجرای این نوع مصالح نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی بسیار مقرون به صرفه تر است. بر همین اساس از نظر اقتصادی به نفع شما خواهد بود که اجرای سقف کاذب را به جای گچ، سرامیک و غیره انجام دهید.

مدت زمان نصب سقف کاذب

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سقف های کاذب چوبی این است که نصب بسیار سریعی دارند. بر همین اساس شما می توانید این نوع مصالح را خیلی سریع نصب کنید. با این حال مواردی می توانند در مدت زمان اجرا نقش داشته باشند که نوع سقف یکی از آن ها است. شرایط و سختی پروژه عامل موثر دیگر در این بازه زمانی به حساب می آید. مهارت مجری نیز در این بازه زمانی نقش دارد و مجریان کاربلد با سرعت بیشتری کار اجرا را به اتمام خواهند رساند.

به طور خلاصه

اجرای سقف کاذب چوبی ظاهر زیبایی شناسی فضای داخلی بنا را افزایش می دهد، تمام عناصر و وسایل نامناسب را پنهان می کند و ظاهری صاف به سقف می بخشد. جای تعجب نیست که اکثر مراکز خرید، بیمارستان ها، تئاترها، ادارات و ساختمان های مسکونی از مواد خلاقانه برای سقف های کاذب استفاده می کنند تا جذابیت فضاهای خود را بهبود بخشند. بسیاری از صاحبان خانه و مشاغل از دو یا چند نوع مصالح سقف کاذب نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال ترکیب چوب و گچ تخته این روزها بسیار محبوب است.

آیا سقف کاذب چوبی نیاز به مراقبت دارد؟

این مدل پوشش ها نیاز به مراقبت بسیار کمی دارند اما باید بعضی مواقع آن ها را تمیز کرد.

هزینه اجرای سقف کاذب چوبی چقدر است؟

هزینه اجرای این نوع خدمات با توجه به قیمت مصالح و دستمزد مجریان تعیین می شود.

انواع سقف کاذب چوبی را معرفی کنید؟

سقف معلق، سقف با پانل های باریک، سقف گچ تخته و غیره

سقف کاذب چوبی در چه فضاهایی اجرا می شود؟

این مدل سقف ها در ساختمان های اداری و مسکونی قابل اجرا هستند.

مدت زمان نصب سقف کاذب چقدر است؟

مدت زمان اجرای این مدل سقف ها با توجه به نوع آن ها و متراژ پروژه متغیر خواهد بود.